På förfrågan: Att byta ut sitt utländska körkort mot ett svenskt


Förra veckan så fick jag äntligen mitt svenska körkort och Kattis ville att jag skulle förklara hur jag gjorde för att byta ut mitt finska mot ett likvärdigt svenskt. Så här kommer ett inlägg där jag ska försöka beskriva så gott det går hur jag gick tillväga.

Jag är folkbokförd och permanent bosatt i Uppsala i Sverige. Jag gick in på Skatteverket här i Uppsala och fyllde i en ansökan om att byta ut ett utländskt körkort mot ett likvärdigt svenskt, en sådan ansökan finns även på nätet, så lämnade jag in ansökan + mitt finska körkort och betalade även 600 kr för att länsstyrelsen överhuvudtaget skulle besluta om jag skulle få körkortet eller ej. Det tog någon månad innan jag fick ett brev hem på posten där det stod att det beslutats att jag skulle få ett svenskt körkort och efter ytterligare några veckor kom en lapp hem där jag skulle skriva min namnteckning och klistra på ett passfoto för att sedan skicka in till Vägverket som skulle tillverka mitt körkort. Tillverkningen kostade 120 kr så det betalade jag in innan jag skickade iväg lappen. Ungefär en vecka senare kom ett avi som sa att jag kunde hämta ut mitt körkort på posten på Kungshörnet och eftersom jag inte har någon svensk legitimation så bad jag Emma Tjorven, som känner mig väl och har svensk legitimation, komma med och intyga att jag är jag så att jag äntligen kunde få kortet. Svårare än så var det inte. Även om jag egentligen är förbjuden att köra en åländsk bil hemma på Åland med svenskt körkort, även om det är min egen bil. Det är inget jag har kollat upp, utan bara som jag hört. Det är ju en klar nackdel med det hela om man riskerar böter för det. Men allt som allt har jag betalat 720 kr(+kostnaden för passfotona, de var rätt dyra!) för mitt körkort istället för samma summa, fast i €uro(ungefär), för andra skedet hemma på Åland. Så även om jag får böter för att jag kör min egen bil, som är åländskregistrerad, och har ett svenkst körkort så tror jag att jag vunnit på det i slutändan.

körkortsportalen kan du läsa om vad som gäller när man ska byta ut sitt utländska körkort mot ett svenskt, där finns även en länk till blanketten som ska fyllas i.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Neej, svenskar får köra åländska bilar på Åland, men ålänningar får inte köra utlandsregistrerade på Åland. Har med bilskatt eller något sådant att göra. Men du riskerar alltså inte böter genom att köra din egna bil. :)

2008-09-19 @ 12:33:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0