Plugghäst

Idag slutade jag som vanligt före lunch, dessutom så hade vi Samhälla prov som bara tog ca 45 min så jag, Tjorven och Martina åt i skolan och sedan skjutsade jag hem geeksen till Wattholma och for hem själv. Hade tänkt sitta i bilioteket på skolan och plugga tills 14.30 och gå på mattestugan men jag ångrade mig alltså och for hem och skulle plugga istället. Det har jag även gjort. Men inte matte och nu har jag missat mattestugan också. Däremot så har ag tvättat lite och tjänat lite pengar.

Jag har ringt och gjort skadeanmälan för när jag stukade foten på gympan i skolan så snart borde jag väl få pengarna som jag lade ut för det. Dessutom skulle de ersätta taxin till bussen och medicinen. Funderar på om jag skulle börja prenumerera på Digital Bild för de pengarna. Skulle jättegärna vilja ha den tidningen, just nu får man också en bok med om man tecknar prenumeration.

Kaffet blir jättegott i min nya bistrokanna. Kom på en fika om du har vägarna förbi!

Förresten så gick Samhällskunskaps provet jättebra. Jag hade inte övat speciellt mycket men kunde det mesta. Med undantag för vad Rosenbad är(stället där Sveriges regering finns), vad proposition(=förslag) betyder och vad budgetpropositionen brukar kallas med ett annat ord(nådiga luntan). Jag blev lite besviken på att jag inte fick visa att jag kunde alla folkomröstningar som hållits i Sverige, både årtal, resultat och hur det gick sen. Jag tänkte lära dig lite allmänbildning(och skryta om att jag kan det) så däför har jag skrivit upp dem här:

1922 röstades det om ett alkoholförbud i Sverige men förbudet röstades ner.

1955 röstades det om Sverige skulle införa högertrafik och ett nej röstades fram men 8 år senare så infördes högertrafiken ändå(år1963).

1957 röstades det om Allmän folkpension(ATP) och det röstades fram att det skulle vara obligatoriskt.

1980 röstades det om Sverige skulle avveckla kärnkraftverken, resultatet blev att de skulle avvecklas i den takt som var möjlig men även idag finns ju kärnkraftverk i landet.

1994 röstades det om medlemskap i EU. Svenska folket tyckte att Sverige skulle gå med i EU och 2 månader senare så gjorde man också det och är fortfarande medlem.

2003 röstades det om Sverige skulle införa Euro som valuta eller inte. Ett nej röstades fram och än idag så har Sverige kronor som valuta.

Jag har inte räknat med att alla läste igenom årtalen och omröstningarna, men om någon enstaka gjorde det.. Kan du inte låta mig veta då?

Snart är det Fredag och då kommer Kattis hit till mig för ska åka med mig ner till båten, det ska bli trevligt. Skönt att komma hem..

Kommentarer
Postat av: Rasmus

jag läste ;)

2008-01-17 @ 19:59:33
Postat av: Kattis

Nu vet jag allt om sveriges röstningar och val.

2008-01-17 @ 20:58:45
URL: http://flas.blogg.se
Postat av: Jenny

jag läste! men har redan glömt bort de :/

2008-01-17 @ 21:28:59
Postat av: Flöjt

haha de går inte att göra mig allmän bildad ändå :/ ja försökte hårt men de gick inte :O

2008-01-18 @ 07:10:58
Postat av: Emma

jag läste;) duktig du var

2008-01-18 @ 12:24:06
Postat av: B

mycket upplysande! men vet du vilket land som fick först i världen kvinnlig rösträtt?
Skulle gärna komma på kaffe, men du kan väl komma istället..kram scrolla ner
.
.
.
.
.

.
.
.
.
rätt svar: finland

2008-01-18 @ 20:10:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0