Intervjun

Igårkväll kl 18 hade jag en intervju inbokad med min största idol Mattias Klum och hans medarbetare Peter Östlund. Anledningen var att de sökte assistenter och min lärare Kjell har peppat mig till att söka praktikplats där. Jag vill bara säga att jag inte var besviken alls, jag konstaterade att Mattias var jättetrevlig och skojjig, han är även väldig pedagogisk så han är fortfarande min största idol. Jag hade nog blivit jättebesviken om han inte hade levt upp till mina förväntningar, men det gjorde han alltså. Det var en arbetsintervju i allra högsta grad som jag var på, vilket jag inte riktigt visste innan och nu i efterhand så vet jag att jag skulle ha varit livrädd om jag visste hur seriöst det var. Men, men.. Naiv och glad för att få sitta i samma rum och skaka hand med någon som jag beundrar så mycket så gjorde jag i varjefall mitt bästa och även om jag inte får praktisera med honom så är jag som sagt glad för upplevelsen och för att jag fick träffa Sveriges bästa naturfotograf. Mattias sade att eftersom jag är så ung och eftersom jag i första hand sökte en praktikplats, snarare än ett arbete så gör det att jag hamnar lite längre ner på listan och de skulle höra av sig nästa vecka om jag får någon plats eller inte. Men som sagt: Jag är hursomhelst barnsligt glad över upplevelsen och jag tror faktiskt inte att det blir så tokigt att praktisera på Ålandstidningen(som är mitt andrahandsval) om jag inte får jobba med Mattias. Jag har gått med ett stort lèende inombords sen igårkväll då jag gick ifrån intervjun känns det som.

Mattias är, vågar jag nog säga, Sveriges bästa naturfotograf. Han kommer från Uppsala, i våras så såg du honom i dokumentären "Expedition Linné" som är en film till 300-årsminnet av en av världens viktigaste naturvetenskapsman och den behandlar bl.a frågan: Hur ska vi handla idag för att överleva i morgon? Något som Mattias brinner för. Han är den första svensk som fick med en bild på National Geographics omslag, detta var 1997 och bilden var på en silverbladapa från Borneo, sedan dess har 2(?) till av hans bilder publicerats på omslaget till tidningen. Han har även genomfört flera stora expeditioner till bl.a. Malaysia, Brasilien och Costa Rica, Ecuador, Panama, Indien, Brunei och Nigeria. Mattias är inte bara fotograf utan har har även gett ut ett flertal böcker, den senaste heter Viljans väg.

Jag är lite av ett uppslagsverk när det gäller Mattias och all denna information kan jag utantill och därför skriver jag inte ut någon källa. Hoppas du tyckte att det var lika intressant som jag tycker att det är att läsa om honom!

Kommentarer
Postat av: Anna

Vad roligt att du fått träffa honom :)

2008-01-16 @ 14:44:04
URL: http://tingeling0.blogspot.com/
Postat av: Jenny

oj vad spännande, jag skulle vart nervös:P hur lång praktik har ni?

2008-01-17 @ 21:25:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0